Banja Luka 12/13/14 maart 2022

12 maart 2022 - Banja Luka, Bosnië en Herzegovina

Vandaag om 9 uur met de bus vertrokken van Tuzla naar Banja Luka met een overstap in Doboj. Een reis van 4 en een halve uur voor ons een klein reisje. De bussen zijn goed maar doen veel dorpen aan en dat kost tijd. Je kunt ook overal in en uitstappen. De omgeving is prachtig en het reizen op zich is al een bezienswaardigheid. Aangekomen in Banja Luka staat de host op ons te wachten en brengt ons naar het appartement. Banja Luka is de 1 na grootste stad van Bosnie Herzegovina met 200.000 inwoners. Er blijkt een overschot hier aan mannen tezijn of een tekort aan vrouwen zo kun je het ook zeggen. De rivier Vrbes loopt door de stad met zijn vele terrasjes heb je een mooi uitzicht op de rivier. De prachtige oude Mosque Ferhadija is zeker een bezoek waard. De Cathedral of "Christ the Saviour" is een Orthodoxe kerk waar wij een gedeelte van de mis hebben bijgewoond. In de kelder kun je kaarsjes branden. Overal mag je hier nog roken alleen in het openbaar vervoer niet. Je ziet veel monumenten in Balkan gerelateerd aan de vele oorlogen. Morgen met de bus naar Sanski Most wat is reizen toch leuk.