5 maart 2022

5 maart 2022 - Kanton Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Vandaag onze eerste dag in Sarajevo we zijn verrast en onder de indruk. Sarajevo heeft 400.000 inwoners. Hier heb je nog de moskee, de Kathedraal, de Orthodoxe kerk en Synagoge bij elkaar in een straal van 200 meter. De islam is in de meerderheid gevolgd door Orthodox, Katholiek en aanhangers van het Jodendom. De stad wordt omringd door 5 bergen. Het Pigeon Square in het oude centrum van Sarajevo is een bezienswaardigheid op zich met zijn vele duiven. Hier vind je vele oude Moskeeën en Kerken. De Latijnse brug(1914) over de rivier Paljanska is gebouwd door de Ottomanen. Je vind er ook nog een  gedeelte van een oude Karavanserei waar nu allemaal winkeltjes zijn. Het monument genaamd Omgekomen Kinderen Sarajevo -TracesOfWar.nl. Hier zijn 521 kinderen vermoord uit respect geen fotoos genomen was heel verdrietig om op de zuilen de kinderen hun namen en leeftijden telezen. Je ziet in veel gebouwen nog de kogelgaten van de Balkanoorlog. Opvallend dat erveel oudere mensen aan het bedelen zijn. De bevolking is aardig en gastvrij. De stad kent veel Turkse invloeden zoals Turkse muziek,Baklava,Kebab,Souvenirs,Turkse vlag,Mevlana,Theehuizen,Restaurants.