Reisverslag Cuba vertrek 29 januari 2014

29 januari 2014 - Havana, Cuba

Dag 1

Vannacht om 4 uur opgehaald en met de taxi richting Schiphol. Ik gaf de Pakistaanse chauffeur een fooi van 2.50 die wilde hij niet hebben. Hij gaf me zelfs van zijn eigen geld 2.50 zodat ik die 5 euro kon weggeven aan een arm persoon in Cuba. Wat een sympathiek sociaal gebaar. Onze vlucht vertrok op tijd van Amsterdam naar Valadero in Cuba. We zijn goed verzorgd tijdens deze bijna 11 uur durende vlucht van arkefly. In het vliegtuig moesten we een papier in vullen met onze gegevens om in Cuba af te geven. Na aankomst in Cuba moesten we door een aantal controles er werd van ieder persoon nog een foto genomen. Onze visum en de ingevulde papier in het vliegtuig moesten we afgeven. Daarna konden we geld wisselen en zijn we met de bus naar Havana gereden een rit van 150 km. Onderweg nog wat gedronken bij een brug van 112 meter hoog. Aan de rechterkant met het uitzicht op de Atlantische Oceaan en aan de linkerkant op een palmbomen valley. In Cuba word veel olie uit de grond gehaald wat voor eigen gebruik is en voor export naar Venuzuela. Onderweg veel gekleurde huizen en oude auto,s. Na aankomst in Havana valt gelijk de armoede op vooral binnen de stadsmuren oude vervallen huizen vaak zonder ramen. We kwamen nog een standbeeld van Piet Heyn tegen wie kent hem niet. Piet Heyn heeft hier ooit gevochten met zijn vloot en een overwinning behaald. Opvallend in Havana zijn ook de mooie oude gekleurde gebouwen. Je ziet veel afbeeldingen van Ernesto Che Guevara, van Fidel Castro ook maar minder. Cuba word nu geregeert door Fidel Castro zijn broer, Fidel leeft zelf ook nog. Het eiland is nog steeds communistisch vanaf 1959  heeft Fidel Castro de macht gegrepen over Cuba. We hebben een tijdsverschil van 6 uur vroeger. Het weer was lekker. We slapen 4 nachten in Havana hotel Comadore met uitzicht op de Atlantische Oceaan. Onze eerste indruk is goed een aardige vrolijke bevolking.