Cuba dag 4

1 februari 2014 - Havana, Cuba

Vandaag na wederom een lekker ontbijt richting Havana centrum. We hebben daar een Cabrio met chauffeur gehuurd en ja hoor een rose Cabrio geweldig. We zijn met veel getoeter richting een vissersdorp gereden super gaaf!! Een mooi rustig plaatsje aan zee uiteraard hier valt de armoe ook op maar de mensen zijn zo vriendelijk en vrolijk. Hier heeft de bekende Amerikaanse schrijver Hemingway 20 jaar gewoond.In het museum in Havana zijn veel van zijn bezittingen tezien zoals zijn schrijfgerei meubels en andere attributen. Hij leed de laatste jaren van zijn leven aan zware depressies en heeft zichzelf een kogel door het hoofd geschoten. Terug zijn we in een rode Cabrio naar het centrum gereden, prachtig even terug in de tijd. s,Middags lekker in het zonnetje gelegen aan de Atlantische Oceaan waar de golven soms wel 20 meter hoog kunnen zijn. s,Avonds naar een optreden van "Buena Vista Social Club" geweest waar we een geweldige optreden hebben gezien. Deze wereld beroemde muzikanten hebben ook in New York en in theater Carré in Amsterdam op getreden. Gloria Estefan is ook een Cubaanse zij werd geboren in Havana op 1 september 1957. Buena Vista en Gloria Estefan stonden jarenlang op de zwarte lijst wegens kritiek op het communistisch systeem. De lijst die nooit officiel is gepubliceerd is door de autoriteiten later ingetrokken. In Cuba leven krokodillen de sterkst bedreigde dieren ter wereld. Ze worden de Cubaanse of Ruitkrokodil genoemd, ze zijn 3 a 4 meter lang. Deze krokodil komt alleen op Cuba voor. Er leven ongeveer 4000 exemplaren in het wild. Ze komen voor in het noordwesten en het zuidelijk deel van Cuba ze leven in moerassen.  Cuba is ongeveer 3 keer zo groot als Nederland de hoofdstad is Havana. Er wonen ongeveer 11,4 miljoen mensen en er wordt Spaans gesproken. De op Cuba levende mulatten ca 22% van de bevolking zijn een gemengd zwartblank ras. Deze ras is ontstaan in de slavenperiode verder 12% negers, 66% blanken en 0,1% Chinezen. Het gemiddelde jaartemperatuur is 25 graden. Van juni tot november heeft Cuba te maken met tropische cyclonen. Een echte Cubaanse maaltijd is (arroz congri) rijst met zwarte bonen. De traditionele drank op Cuba is rum die de basis voor vele drankjes en cocktails vormt. Tot laat in de avond flaneren de Cubanen langs de kust.