Cuba reisverslag dag 3

31 januari 2014 - Havana, Cuba

Vandaag een dagexcursie naar de provincie Pinar del Rio.In de vruchtbare velden en valleien van deze meest westelijke provincie van Cuba wordt tabak verbouwd, waarvan de wereldberoemde Cubaanse sigaren wordt geproduceerd. De beste sigaren worden met de hand gemaakt. Behalve dat er uitstekende tabak geproduceerd wordt is met name de Valle de Vinales nog eens adembenemend mooi. We hebben tabaksplantages gezien en een schuur waar de bladeren in worden gedroogd. Het duurt ongeveer 3 a 4 maanden dat ze gedroogd zijn en dan worden ze ingebundeld tot pakketjes en dan kunnen ze naar 1 jaar verwerkt worden. We hebben in een tabaksfabriek kunnen zien hoe de bladeren verwerkt worden. Er worden laagjes bladeren 1 voor 1 over elkaar heen gerold met als eindresultaat een sigaar. Ze moeten per dag zoveel sigaren maken, maken ze meer dan krijgen ze extra geld. Er werken hoofdzakelijk vrouwen. De sigaren worden gelijmd met o.a het bestandsdeel rijst omdat daar geen smaak aan zit. Nadien na een rumfabriek geweest, waar we uiteraard mochten proeven. Rum wordt gemaakt van de vrucht qave. De beroemde Bacardi rum is dan ook in Cuba ontstaan. De Gran Reserva die 15 jaar in het vat moet rijpen is de beste en duurste rum. Spontaan zongen we met onze groep tijdens het proeven van de rum ein prosi!!!!! De nationale bloem van Cuba is de vlinderbloem die lijkt op een orchidee. De meeste Cubanen zijn katholiek maar niet streng ook heb je protestanten en atheïsten. Je ziet ook echtparen in het wit lopen die hebben een bepaalde geloof. Cuba is door Columbus ontdekt in 1492 ontdekt hij sprak het mooiste land ooit door mensen ogen gezien. Cuba heeft een tropisch klimaat het wordt ook wel de parel van de Cariben genoemd. Cuba kent twee munt soorten 1 voor de toeristen en 1 voor de plaatselijke bevolking. De levenslust van de Cubanen is niet kapot te krijgen met carnaval verkeren ze dagen lang in een euforische roes. Overal waar je wat gaat eten of drinken heb je muzikanten. Treinen rijden hier wel maar vertrek en aankomsttijd zijn onbekend. De politie schat de snelheid van het verkeer bij een aanhouding heeft de politie altijd gelijk. De politie is voorkomend tegenover toeristen. In Amerika wonen 1 miljoen Cubanen de meesten in Florida. We zijn in een grot geweest" La Cueva del indio" betekent de grot van de Indiaan. In 1920 is deze grot ontdekt, een deel van de grot kun je lopend doen het andere deel met een motorbootje. De grot is op sommige plekken 90 meter hoog, en omringd door groen. Deze grot was de schuilplaats van Indiaanse families tijdens de massale uitroeiing. Er werden heel wat Indianen gedood.

s,Avonds naar een prachtige Cubaanse show gefeest met prachtige kleurrijke kleren en dans, swingend Cuba met acrobatische kunsten.

1. Beika:
    15 februari 2014
    Pinar del Rio.........zijn we ook geweest, net als naar de tabaksfabriek en de rum hebben we ook geproefd, weet niet wie dit beschrijft, maar vind het erg mooi en duidelijk gedaan, dank daarvoor!!
  2. Anki:
    15 februari 2014