CUBA dag 6

3 februari 2014 - Trinidad, Cuba

We zijn door de mooie vallei de Los Ingenios gereden die bekend is om zijn suikerrietplantages. Vandaag verkennen wij het koloniale Trinidad ook wel de museumstad van het Caribische zee genoemd. We vinden er keienstraatjes, mooie kerken, rustige parken en pastelkleurige huizen. Trinidad het historisch centrum staat sinds 1998 op werelderfgoedlijst van Unesco. We wandelen door deze in 1514 gestichte stad door Diego Velazquez en zien hieronder ander Plaze Mayor (het hart van de stad). De stad Trinidad is erg mooi en kleurrijk, ze hebben in deze stad tralies voor de ramen en deuren. Overdag gaan de luiken open en dan kun je bij iedereen naar binnen kijken. Tijdens de wandeling vragen mensen steeds om zeep, ze kunnen van hun geld geen zeep kopen alleen van de toeristenmunt kun je zeep kopen. De kleertjes die wij hadden meegenomen van onze kleinkinderen heeft onze reisleidster vandaag aan de nonnen gegeven die een organisatie beheren. De nonnen zorgen dat de kleertjes bij de armste gezinnen terechtkomen. Dank je dochterlief voor dit mooi gebaar. Iemand van onze groep(Petra) heeft haar mooie schoenen geruild met een Cubaanse vrouw en zij kreeg haar afdankertjes die uiteraard bij het hotel in de container beland zijn. Mensen lopen hier met hun vogeltje in de kooi op straat zoals wij met onze hond. Mensen krijgen hier bonboekjes aantal bonnen naar grote van het gezin zowel arm als rijk. Deze bonboekjes ruil je in, in een speciale winkel zodat mensen tegen een erg laag bedrag hun eerste levensbehoeften kunnen kopen zoals rijst, suiker.zout enz. Je mag de bonnen ook aan de nog armere geven. Vrouwen krijgen hier vaak nog jong kinderen 17 a 18 jaar oud vooral op het platteland het begint langzamerhand wat te veranderen met dank aan de media.  Wederom weer een gezellige avond gehad met z,n allen.

Cuba maakt deel uit van de Grote Antillen waartoe ook Puerto Rico de Bahama,s en Jamaica behoren. Cuba is gelegen in het Caribisch gebied 180 km van Florida. De kuststrook van Cuba is 5700 km lang meer dan 300 stranden en 200 baaien. Het land wordt omringd door de Atlantische Oceaan, Golf van Mexico, straat van Florida en de Caribische zee.. Cuba kent relatief weinig misdaad de dreiging op terroristische aanslagen is klein. Werkloosheid is vergeleken bij andere landen laag.

1. Anki:
    18 februari 2014
    Had jij nu ook zeepjes bij je?