Cuba dag 7

4 februari 2014 - Camagüey, Cuba

Vanochtend vroeg opgestaan en richting Camagüey een tocht van 260 km. We rijden langs een prachtige vallei richting slaventoren. Aangekomen in het dorpje waar de slaventoren staat wacht de plaatselijke bevolking ons op ze hebben allerlei spulletjes tekoop. Mensen zijn niet opdringerig. De slaventoren dateerd van eind 18 begin 19 eeuw. De bewakers hielden vanuit de toren de slaven in de gaten deden ze een poging om te vluchten dan werden ze teruggehaald door mensen met honden of paarden. De toren heeft 138 tredes. Je ziet hier veel Bromeliaas en katoenbomen. Vervolgens de koloniale prachtige stad Sancti Spiritus bezocht, waar we koffie hebben gedronken.

Cubanen wonen in een ontwikkelingsland . De gezondheidszorg is bijzonder goed vooral de preventie. De kindersterfte is een van de laagste ter wereld. Artsen verdienen weinig  ze klussen regelmatig bij als gids of taxichauffeur. Het zorgsysteem is gratis ook plasticchirurgie en geslachtsveranderingen. Als de artsen afgestudeerd zijn moeten ze verplicht 2 jaar in een huisartsen praktijk werken of als arts op het platteland. Daarna kiezen 65% voor doorgaan als huisarts en 35% gaat zich specialiseren. Er wordt verwacht van de arts dat hij alles over de mensen weet. De artsen hun huizen zijn herkenbaar aan de kleur groen en met twee verdiepingen op het platteland. We gaan vervolgens verder rijden langs mooie dorpjes naar Camagüey. Deze stad was vroeger een Indianenstad de naam betekent "Zoon van de bomen". In deze stad hebben we ons laten rijden in een fietstaxi best spannend waar we een aantal keren gestopt zijn bij mooie pleintjes, een prachtige kleurrijke stad.  Het historisch centrum van deze stad werd in 2008 uitgeroepen door Unesco tot cultureel erfgoed van de mensheid. Onderwijs is in Cuba 1 van de belangrijkste vruchten van de revolutie. Zonder onderwijs geen vrijheid. Onderwijs is levensbelangrijk in het voortbestaan van het systeem. Kennis geeft mensen mogelijkheden en kansen om een vrij leven op te bouwen. Hun leerplicht gaat in op 6 jarige leeftijd tot 15 of 16 jaar. Basisonderwijs duurt 6 jaar. Een rapport van Unesco in 1998 toonde het hoge nivau van het Cubanse onderwijs. Onderwijs is gratis dus voor iedereen toegankelijk. Auto,s en bussen met blauwe borden zijn van de staat. Op elke groot kruispunt op het platteland staat een man of vrouw in het geel die elk vervoersmiddel met een blauwe nummerbord aanhoudt en zorgt dat een ieder op zijn beurt mee kan rijden. We zagen op zijwegen balen met rijst liggen die worden er s,morgens neergegooid om te drogen en s,middags weer opgehaald. Je ziet veel paard en wagens fietstaxi,s en vrachtautoos (omgebouwd tot bussen) als vervoer fungeren tegen betaling.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anki:
    19 februari 2014
    Gaat iedereen dan ook werkelijk naar school??