Turkije 13 oktober 2014 Konya

13 oktober 2014 - Konya, Turkije

Vanochtend vroeg vertrokken richting Konya via Akseki, over een prachtige slingerweg door de bergen. Onderweg thee gedronken met een heerlijke gözleme, wat gelijk opvalt dat het richting Konya gelijk kouder is dan in Antalya maar de zon is erbij en de lucht mooi blauw. In Konya aangekomen een stad van ruim 2 miljoen inwoners hebben we al snel een hotel gevonden "Otel Konya" met een prachtige uitzicht over de Mevlana klooster. Volgens een oude legende zou Konya de eerste stad zijn die na de zondvloed gebouwd werd. Konya is Turkijes meest religieuze stad, ook is Konya de stad van de beroemde dansende derwisjes .Djälal al-Din al-Rümi  bijgenaamd Mevlana betekent onze meester hij sticht de sekte van de derwisjes. Mevlana is een mystiek dichter die zijn vader opvolgd als groot theoloog van Konya

Derwisjen zijn islamitische geestelijken, hun naam is afkomstig van het Perzische woord darwich wat "arm"betekent. De dansende derwisjen werden in de 13 de eeuw door Mevlana gesticht. De derwisjen gebruiken de dans om met God te communiceren. Het is een rituele dans waarbij de derwish rond draait op de tippen van de eerste twee tenen van zijn rechtervoet. Tijdens het dansen word een handpalm naar boven gericht, de andere naar beneden. De eerste hand ontvangt het woord van god, de ander geeft de boodschap door aan de gelovigen.

In Konya wordt ieder jaar op 17 december de sterfdag van Mevlana een derwisjen festival georganiseerd deze duurt 10 dagen.

Een bekende uitspraak van Mevlana : Vele wegen leiden  naar God ik heb die van de dans en de muziek gekozen.

Vanmiddag heerlijk door de stad geslenterd waar we al vaker zijn geweest een lekkere pide gegeten genoten van de mooie gebouwen en de gastvrijheid