cuba dag 10

7 februari 2014 - Guardalavaca, Cuba

Na een korte nachtrust richting onze all included hotel in Guardalavaca. Deze plaats is uitgegroeid tot 1 van de populairste strandbestemmingen van Cuba het ligt in het oosten aan de noordkant. Een reis van 185 km onderweg zien we hoe suikerriet machinaal geknipt wordt. Na het knippen groeit de suikerriet weer aan om de tien jaar wordt het stuk land afgebrand. Na het afbranden is de grond weer vruchtbaar en word er opnieuw gezaaid zodat het de volgende 10 jaar weer vruchtbaar is. We rijden door allerlei knusse dorpjes ook het dorpje waar Fidel Castro geboren is. Vervolgens koffie gedronken bij een boerenfamily waar we ook kaas ananas en kokosnoot gegeten hebben. Ook zagen we hier mensen aan het koffiemalen en munitie maken. We hebben hierook verse kokosmelk gedronken.

Hier nemen we ook officiel afscheid van onze reisleidster en chauffeur. Tineke van onze groep spreekt Spaans en spreekt de chauffeur toe en haar man Herman onze reisleidster. Even een emotioneel moment omdat we straks bij aankomst in ons hotel afscheid nemen en elkaar niet weerzien. De chauffeur en onze reisleidster gaan dezelfde avond nog terug naar Havana ze zijn verplicht om mensen mee terug te nemen het betreft een staatsbus. De mensen betalen een klein bedrag aan de controleurs. Onderweg hebben we lol in de bus wie het eerste rondje geeft hahaha maar alles is gratis. Na aankomst in onze resort nemen we afscheid van onze reisleidster wederom een emotioneel moment. De laatste loodjes van onze Cubareis nog een paar dagen genieten en ontspannen.

Het wereldberoemde liedje "Guantanamera"ja wie kent dat liedje niet betekent "Het meisje uit Guantánamo" (plaats op Cuba). Jose Marta is de schrijver van het liedje.

1. Anki:
    23 februari 2014
    Wat gaat de tijd toch snel!!!