Cuba dag 9

6 februari 2014 - Santiago de Cuba, Cuba

Vandaag een stadstoer door Santiago met name bekend om het swingende carnaval die jaarlijks in juli plaats vind. We bekijken aandachtig de Parque Cespedes vernoemd naar de stichter van de natie. Deze ontmoetingsplek bij uitstek worden de bankjes bezet door jongere en oudere Cubanen. We zien belangrijjke gebouwen waaronder het 16 eeuwse huis  van de Spaanse conquistador Diego Velayquez waarschijnlijk het oudste gebouw van Cuba. De fraaie Catedral de La Asuncion en de woning van 19 eeuwsedichter Jose Maria Heredia. In de Catedral steek ik kaarsjes aan voor iedereen die mij dierbaar zijn. We bezoeken tevens het Castillio del Morro Dan Pedro de la Roca. Deze kasteel is door de Spanjaarden gebouwd om piraterij tegen tegaan. Onze Piet Heyn staat binnen op de piratenlijst met naam en foto. We zagen dit en begonnen als groep spontaan het liedje van Piet Heyn te zingen, de mensen die er waren kregen we een applaus van. Deze kasteel diende ook als gevangenis, en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Bezienswaardigheden zijn o.a het binnenplein, ondergrondse gangen, de buiten trappen, de ophaalbrug en de prachtige uitzicht over de baai. Ik heb zelf een prachtige leguaan gezien van ongeveer een meter. Daarna met een bootje naar een eiland gevaren waar we een wandeling hebben gemaakt en geluncht. Vorig jaar is hier een cycloon geweest waardoor erveel huisjes aan de waterkant zijn weg geslagen.  Uit Santiago komen de beste artiesten en zangers. Deze stad ligt in het oosten en hier is het altijd mooi weer. Later een prachtige verzorgde begraafplaats bezocht waar o.a de eerste president en de vader van de Cubanen liggen begrafen. Begrafen is hier gratis alleen extra beelden of versieringen betaal jezelf. We zagen werkers die op een graf zaten en pure rum dronken uit de fles. Er zijn hier weinig alcoholisten en drugs kennen ze niet. Het is vandaag erg warm overal hangt een vrolijke sfeer met veel muziek. s,Avonds na de diner na een bekende Salsa bar in de stad zelf geweest. We kwamen de straat ingelopen en mensen waren op de straat alaan het dansen wat een sfeer grandioos. Binnen werd je al gauw gevraagd  te dansen zowel door mannen als vrouwen mensen zijn sociaal vriendelijk gastvrij en vrolijk. Later met de taxi naar huis ja ja in een oldtimer (60 jaar oud) tjonge was even heftig maar o zo leuk. Alles rammelde geen lichten enz koste 3 euro maar voor 30 euro gelachen. Wederom een prachtige dag.

De meeste Cubanen koken op gasflessen in sommige steden zijn gasleidingen maar erg beperkt op het platteland koken ze op houtskool.