Cuba dag 8

5 februari 2014 - Santiago de Cuba, Cuba

Na het ontbijt richting Santiago de Cuba een rit van 330 km. We stoppen eerst in het stadscentrum van Bayamo, die gesticht is door Diego Velazquez. Bayamo is tevens bekend omdat de eerste president van Cuba er is geboren genaamd Carlos Manuel de Cespedes. Het geboortehuis van Carlos is nu een museum. Deze stad heeft een lange historie van rebellie en vanwege het feit dat de inwoners van de stad in 1869 de stad in brand staken om zo te vehinderen dat het gezag weer in handen zou vallen van koloniale troepen. La Bayamesa werd later tot het Cubaanse volkslied verkozen. We bezoeken hierna een schooltje op het platteland aantal kinderen 8. We leveren onze kleurpotloden stiften en stoepkrijt in die we vanuit Nederland mee hebben gebracht. De kinderen zingen voor ons en het wordt mij allemaal teveel laat mijn tranen de vrije loop.( onze lieve schoonzus wordt vandaag geopereerd aan een ernstige ziekte we zijn in gedachten bij hun). De kinderen zien er verzorgd en goed uit.   Vervolgens rijden we naar El Cobre een kleine 20 km van Santiago. Het ontleent zijn naam aan de kopermijnen die hier sinds de 16 eeuw actief zijn. Ze zijn nu allang buiten werking. De kerk van het dorp is een bedevaartplaats voor vele Cubanen en voor mensen die het Rooms -Katholieke geloof aanhangen ver buiten Cuba. Hier bevindt zich het beeldje van de Maagd der Barmhartigheid, in 1916 door de Paus verheven tot de beschermheilige van Cuba. De kerk is prachtig gelegen tegenover de kopermijnen en in een prachtige natuurgebied. In Cuba heb je veel weilanden en relatief weinig koeien. Het slachten van vee wordt in Cuba zwaar bestraft. Voor het slachten van een rund zonder toestemming van de staat krijg je 10 jaar gevangenisstraf. Je mag je runderen aan de staat verkopen. De straffen op Cuba wegens diefstal zijn zwaar, als het gaat om diefstal waar toeristen bij betrokken zijn nog zwaarder. Het kaas op Cuba is smaakvol. De dienstplicht duurt hier twee jaar.

Cubaanse vlag en zijn betekenis. De kleuren zijn wit rood en blauw. De twee lijnen in de vlag symboliseren de onafhankelijkheid van Cuba. De drie blauwe lijnen daarin tegen verwijzen naar de drie historische provincies van Cuba Oriental, Occidental en Central. Tevens symboliseert het blauwe ook de zee die om Cuba ligt. De rode driehoek met de witte vijfpuntige ster is een vrijmetselaarssymbool die staat voor broederschap gelijkheid en vrijheid. De witte ster symboliseert de eenheid van het volk en wordt in Cuba ook wel de Estrella Solitaria genoemd wat betekent De eenzame Ster. De kleur rood verwijst naar het bloed dat voor de Cubaanse onafhankelijkheid is op geofferd.

s,Avonds heerlijk buiten gegeten met een pracht uitzicht over Santiago de Cuba!!!