nA EEN GOED EN Turkije 16 oktober 2014 Afyon

16 oktober 2014

Vanochtend vroeg vertrokken naar Aksehir. We hebben daar het graf van Nasreddin Hoca bezocht, hij was de Tijluilenspiegel van Turkije. Hij werd in 1208 in Aksehir geboren, hij stierf in 1285 waarin hij in een Türbe werd begraven in een klein park. Alles herinnerd zich in deze stad aan hem zo heb je daar ook een heel mooi park met beelden van hem uitgebeeld met zijn gezegdes, en zijn gezegdes staan ook onder zijn beelden beschreven. We hebben daar ook een hele mooie Universiteit gezien. Mensen die belangrijk zijn geweest voor Turkije blijven ze eren door wat ze gedaan hebben en dat zul je ook altijd terug zien in bepaalde steden waar mensen belangrijk zijn geweest. De straatnamen, winkels, eethuisjes en dergelijke dragen dan de naam van de persoon die belangrijk voor het gebied of stad is geweest. Turken zijn erg trots op dat soort dingen. Na een heerlijke kop koffie te hebben genuttigd zijn we richting Afyon gereden. De officiële naam is Afyonkarahisar wat betekent Opiumburcht. In de omgeving van Afyon is de grond en temperatuur erg geschikt voor papaverplanten. Deze planten worden gebruikt voor medicinale doeleinden. ( In de jaren 60 was erveel illigaliteit omtrent deze planten (opium). We hebben voor drie jaar geleden deze burcht beklommen 700 treden erg zwaar maar de moeite waard je hebt een schitterende uitzicht over de stad.  Na een mooi en schoon hotel te hebben gevonden zijn wij de stad in gegaan. We hebben de mevlane moskee bezocht voor de tweede keer prachtig gewoon er liggen belangrijke mensen begrafen o.a een Sultan. Bij de moskee heb je een oude bibliotheek en een museum en een kamer met de mensen als beelden die in de moskee begrafen zijn. We kregen bij de moskee van twee dames brood mensen zijn zo gastvrij. Je ziet hier ook geregeld dat moeders in het openbaar hun kind aan de borst hebben even een sjaaltje ervoor en het blijkt de gewoonste zaak van de wereld tezijn hier. Vanavond goed gegeten en nog koffie gedronken met een heerlijk toetje een gezellige stad Afyon.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade